AI biedt enorme kansen voor het onderwijs
Interview met Bruno Vanobbergen, Directeur-Generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en Voorzitter van Vluchtelingenwerk Vlaanderen
Het onderwijs hervormen is geen eenvoudige klus, maar Bruno gaat de uitdaging graag aan en is vastberaden om er zijn tanden in te zetten. Met zijn ervaring, ideeën en visie is veel mogelijk, misschien zelfs een beter onderwijs. Maar hoe zit het met zijn digitale kennis? Vragen of hij zijn smartphone in de ‘deconnectie-doos’ wil leggen tijdens dit interview, laat ik maar achterwege, hoewel ik benieuwd ben naar zijn mening hierover. “Er is een constante verwachting om in de gaten te houden wat er gebeurt.”
Bruno Vanobbergen heeft het druk, dat is zeker. Sinds hij directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen is, zit zijn agenda vol met vergaderingen, bijeenkomsten en interviews. Als dat nog niet genoeg was, nam hij ook het voorzitterschap van Vluchtelingenwerk Vlaanderen op zich. Toch maakt hij na een lange werkdag graag tijd voor een gesprek bij de Broeders van Liefde in Gent – zijn thuisstad – voor een boeiende ontmoeting. Sommige mensen kunnen gewoon niet stilzitten, en Bruno is daar duidelijk één van.
“Dit is zeker niet mijn eerste bezoek hier,” begint hij. “De afgelopen vijf jaar heb ik vanuit het Agentschap Opgroeien vaak samengewerkt met Broeders van Liefde aan welzijnsprojecten. We werkten aan manieren om kwetsbare gezinnen te ondersteunen, en via een begeleidingsprogramma hebben we ons gericht op geestelijke gezondheidszorg en opvoedings- en gezinsondersteuning. We onderzochten ook of we gezinnen tijdelijk uit hun thuissituatie konden halen voor intensievere begeleiding. Samen met de Broeders van Liefde bekeken we de mogelijkheden voor geestelijke gezondheidszorg en tijdelijke huisvesting voor deze gezinnen.”
Wat is volgens jou de allergrootste uitdaging in het onderwijs?
Bruno: “Het lerarentekort is zonder twijfel onze grootste zorg. In Vlaanderen zijn er nog steeds zo’n 3.000 openstaande vacatures in het onderwijs. Dat aantal is de afgelopen tien jaar drastisch toegenomen en dat baart ons grote zorgen. Dit tekort raakt niet alleen scholen en leerkrachten, maar ook leerlingen en hun ouders.”
“Het lerarentekort beperkt zich niet tot het vinden van nieuwe leerkrachten, maar ook tot het behouden van de mensen die al in het onderwijs werken. Velen verlaten na korte tijd het beroep: zowel jonge leerkrachten als zij-instromers, maar ook ervaren krachten. Ongeveer een kwart van de jonge leerkrachten geeft na een jaar al aan te willen stoppen. Dat is een enorme uitdaging.”
Heeft het lerarentekort impact op de kwaliteit van het onderwijs?
Bruno: “Absoluut. Er zijn leerlingen in het secundair onderwijs die nauwelijks nog Frans krijgen, simpelweg omdat er geen leerkracht beschikbaar is. Dit is niet alleen een probleem voor die leerlingen, maar het heeft een negatieve impact op de algehele kwaliteit van ons onderwijs.”
“Ik geloof sterk dat, wanneer we het lerarentekort structureel aanpakken, de kwaliteit van het onderwijs ook zal verbeteren. Een van de manieren om dat te doen, is door beginnende leerkrachten beter te begeleiden. Denk aan een systeem waarbij zij in het begin minder lesuren hebben, zodat ze meer tijd kunnen besteden aan lesvoorbereiding en zelfontwikkeling als leerkracht. Dit zou hun werkdruk verlagen en hun kwaliteit verhogen, wat uiteindelijk ten goede komt aan de leerlingen.”
- Bruno is een Belgisch pedagoog. Hij was administrateur-generaal van het agentschap Opgroeien en kinderrechtencommissaris van Vlaanderen. Sinds augustus 2024 is hij directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
- Daarnaast bekleedt hij sinds september 2024 de functie van voorzitter van Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Volgens Bruno zijn deze functies perfect te combineren, mits de juiste balans.
- Bruno is getrouwd en vader van drie kinderen: twee zonen (22 en 9 jaar oud) en een dochter (11 jaar oud). Hij probeert zo vaak mogelijk met het gezin fijne ervaringen te beleven.