EERST KENNEN, DAN KUNNEN
In dit interview met Vlaams minister van Onderwijs, Justitie en Werk, Zuhal Demir hebben we het over engagement op de werkvloer in zorg en onderwijs. Een complex thema dat uitnodigt tot nuance. We legden onze vragen voor aan Zuhal Demir, Vlaams minister van Onderwijs, Justitie en Werk. Een gesprek over roeping, realiteit en respect.
U bent verantwoordelijk voor drie grote domeinen: Onderwijs, Justitie en Werk. Welk ligt u het meest na aan het hart?
“Alle drie zijn natuurlijk belangrijk, dus kiezen is niet eenvoudig. Maar als ik toch moet kiezen, dan raakt onderwijs mij het meest. Ik ben zelf mama van een dochter van zeven, dus ik volg het onderwijs ook als betrokken ouder. Onderwijs is de basis van alles. Van daaruit krijgen kinderen kansen, ongeacht in welk nest ze geboren worden. Want op dat laatste heeft een kind geen invloed.”
In zorg en onderwijs is de inzet vaak groot — zélfs buiten de officiële uren. Hoe ver mag dat gaan? Wordt ‘passie’ soms niet te gemakkelijk gebruikt als excuus voor een hoge werkdruk?
“Ik geloof echt dat leerkrachten kiezen voor hun beroep omdat ze het leven van kinderen en jongeren willen vormgeven. Dat komt vaak voort uit een soort roeping. Maar die roeping mag geen reden zijn om hen niet respectvol te behandelen of onvoldoende correct te verlonen. Voor mij is het duidelijk: het is én engagement én de juiste omkadering. Leerkrachten nemen veel op zich. Wanneer ik mijn dochter om zeven uur ’s ochtends op school afzet, zie ik al licht branden in de klassen. Ze zijn dan bezig met voorbereidingen of knutselwerk klaarzetten. Dat werk zien ouders vaak niet. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten, samen met hun schoolteam, waken over een gezonde werk-privébalans.”
Zou een duidelijk takenpakket voor leerkrachten discussies kunnen voorkomen?
“Dat is net de discussie die vandaag loopt in het sociaal overleg. Evolueren we naar een 38-urenweek waarin alles netjes opgelijst staat? Of behouden we het systeem van 20 tot 22 lesuren en vullen leerkrachten hun andere taken zelf in? Niet alle vakbonden staan te springen voor een vast takenpakket, maar ik vind duidelijkheid belangrijk. De kerntaken zijn lesgeven en de voorbereiding daarvan. Wat daarbuiten valt, moet goed afgebakend worden. Vandaag zijn de verschillen tussen leerkrachten soms groot, en dat zorgt voor wrevel.”
Planlast en administratieve druk blijven een grote frustratie. Hoe kijkt u daarnaar?
“Die planlast is gigantisch: evaluatiefiches, Smartschool, opvolgingssystemen … Leerkrachten zeggen vaak: ‘We moeten dat allemaal doen omdat de inspectie het vraagt.’ Maar van mij hoeft dat niet. We zijn in een samenleving terechtgekomen waarin iedereen zich constant moet verantwoorden. We moeten opnieuw durven vertrouwen op onze leerkrachten. Minder papierwerk, meer échte gesprekken over wat telt.”
- Zuhal Demir (46) is een Belgische politica voor N-VA. Ze is momenteel minister van Onderwijs, Justitie en Werk.
- Ze groeide op in een arbeidersgezin in Genk, behaalde haar diploma in de rechten en startte haar carrière bij een internationaal advocatenkantoor in Antwerpen.
- Zuhal is moeder van één dochter, Rozanne