Zoeken

Onze expert: Bregje Beckers

Bregje Beckers is al vier jaar pedagogisch directeur aan Campus MAX Middenschool in Tessenderlo-Ham. Met haar ervaring en passie voor onderwijs zet ze zich dagelijks in voor zowel leerkrachten als leerlingen. Haar visie draait om samenwerking, innovatie en het doorbreken van traditionele structuren om een toekomstgericht en inclusief onderwijs te realiseren. In dit interview deelt ze haar motivatie, uitdagingen en dromen voor de toekomst van het onderwijs.

1. Wat is de essentie van jouw job?

Ik kan de essentie van mijn job samenvatten als goed luisteren en mee de richting bepalen. Op Campus MAX hebben we een sterke visie die we handen en voeten willen geven op de klasvloer. Dat doen we door samen te overleggen op verschillende echelons, strategische doelen te bepalen met verschillende partners, onze lespraktijk kritisch te onderzoeken en de nodige bijsturingen te doen.

Ik vind het belangrijk om te luisteren naar wat er leeft onder de collega’s en om er te zijn als mens. Een schouderklop, een compliment, een oprechte vraag naar hoe het gaat, zijn essentieel om samen verder te kunnen gaan en de nodige veranderingen te kunnen bewerkstelligen.

 

2. Wat is jouw persoonlijke motivatie waarom je koos voor deze job?

In volle coronacrisis besefte ik eens te meer dat ik school wilde maken, niet van de zijlijn – ik was toen pedagogisch begeleider – maar met de laarzen midden in het veld. Ik wilde bouwen aan sterk onderwijs voor de toekomst: flexibel, uitdagend, meer op maat van onze leerlingen en met meer aandacht voor de kerntaak en professionele ontwikkeling van leerkrachten.

Ik besefte al snel dat ik deze weg niet alleen kon gaan en dat ik eerst tijd moest maken voor verbinding met het team. Eerst de mens.

 

3. Wat is de grootste verandering/evolutie van de voorbije vijf jaar in jouw vakgebied?

Ons onderwijssysteem staat serieus onder druk. De leraren van de B-stroom voelden dat als eerste aan. Een diversere instroom, veel afwezige leerlingen, een lerarentekort en tuchtproblemen leidden tot uitgeputte leerkrachten. Het model waarbij elke leraar eigen regels en gewoontes hanteerde, en er slechts één klassenraad per vakantie was, werkte niet meer.

Zij durfden de sprong te wagen en het systeem aan te passen aan hun noden en die van hun leerlingen. Dat leidde tot gezamenlijke regels, co-teaching, meer tijd voor (multidisciplinair) overleg en verbinding, en een meer gedifferentieerde aanpak in de klas.

Ik geloof erin dat het onderwijssysteem zich moet vormen rond de noden en behoeften van leerlingen en leraren. Spreken mét leraren, leerlingen en ouders is essentieel om het onderwijs van binnenuit vorm te geven.

 

4. Welke trends zie je op ons afkomen waar je angst of juist goesting van krijgt?

Een trend waar ik bezorgd om ben, is het feit dat onze leerlingen steeds minder écht lezen door de invloed van sociale media. Dit leidt tot meer aangeleerde hulpeloosheid. Hoe vaak jongeren vragend met hun hand in de lucht zitten, is opmerkelijk. We hebben de neiging om hen snel te helpen, maar op lange termijn kweken we kinderen die het geduld niet kunnen opbrengen om een eenvoudige instructie te lezen.

Wat me goesting geeft, is het werken met mensen en het inzetten op talentontwikkeling. Ik zie elke dag leraren die samen met hun leerlingen fantastische dingen realiseren door zichzelf en hun leerlingen uit te dagen. Zelf een boek schrijven, de zwaartekracht tussen de aarde en de zon berekenen, een kettingreactie starten met een ijsblokje, met Minecraft de werking van een stuwdam uitleggen …

Soms is het door het uitdagende gedrag van een leerling moeilijk om het talent te zien. Wij werken dan als school nauw samen met al onze partners om het achterliggende verhaal te ontdekken en samen met de leerling op pad te gaan. Vanuit de visie van Broeders van Liefde geven we meer dan één kans. Jongeren veranderen niet van vandaag op morgen. Als een langdurig traject met een leerling slaagt, geeft dat enorm veel voldoening. Ik zie dan leerlingen en ouders die dankbaar zijn omdat je in hen gelooft.

 

5. Waar lig je professioneel wakker van?

Ik ben oprecht bezorgd om de draagkracht van onze leraren. Ze willen het heel graag goed doen, er voor hun leerlingen zijn en tegelijk op de kar van innovatie springen, maar dreigen daardoor zichzelf voorbij te lopen.

Ik lig ook wakker van kwetsbare leerlingen die het door hun thuissituatie moeilijk hebben. We willen als school ver gaan, maar botsen op de beperkingen van het hokje ‘onderwijs’. Een intensieve samenwerking met BuSO en andere sectoren dringt zich op.

 

6. Welke innovatie hoop je dat er ooit zal komen binnen jouw vakgebied?

Als kind kreeg ik van mijn moeder een boek cadeau met de titel Het etiket van juffrouw Jet. ‘Dom wicht’, ‘Brutale mond’, ‘Vreselijke betweter’, ‘Vreemde piekeraar’ waren maar enkele van de etiketten die Juf Jet op het voorhoofd van de kinderen kleefde.

Ik besefte toen al dat ik niet zo’n juf zou willen worden, maar een juf die kinderen leerkansen geeft door te geloven in hun kunnen en hen positief te bekrachtigen. Ook nu nog zindert het verhaal in mijn achterhoofd. De modernisering heeft het ‘etiketjes’-denken niet weggenomen, en de realisatie van inclusief onderwijs verloopt moeizaam.

Ik hoop dat we in de komende jaren het hokjesdenken kunnen doorbreken zodat we kinderen hun potentieel kunnen zien, los van hun etiket, en we een onderwijs kunnen bouwen dat hen de juiste groeikansen biedt.

 

7. Wat hoop je dat er niet verloren zal gaan in jouw job?

De unieke band tussen een leraar en de leerlingen. Die band creëren vraagt vertrouwen, meesterschap en authenticiteit. Alle AI in de wereld kan die p-A-ss-I-e niet vervangen.

 

8. Welk recent nieuwsbericht baart je professioneel zorgen?

Bijna elk nieuwsbericht dat ik tegenwoordig lees. Ik pleit voor meer positieve berichtgeving over zaken die we, als mensen samenwerken en verbinden, wél realiseren.

Ik wil onze kinderen hoop voor een duurzame toekomst meegeven en goede voorbeelden stellen. Teach by example.

 

 

 

 

Redactie & fotografie: Sander Buyck

Bregje Beckers (45)
  • 45 jaar
  • Pedagogisch directeur
  • Campus MAX Middenschool in Tessenderlo-Ham
  • werkt met leerlingen tussen 12 – 14 jaar
  • 4 jaar actief bij Broeders van Liefde

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte