Zoeken

Onze expert: Özkan Cetin

Een Blik op de Toekomst van het Onderwijs: Visie en Inspiratie van Cetin Özkan.

In het onderwijs staat de maatschappelijke rol centraal, en Özkan Cetin, algemeen directeur van Sint-Laurens Secundair Onderwijs, belichaamt deze visie. Met bijna drie jaar ervaring binnen de Broeders van Liefde, deelt hij zijn inzichten over de uitdagingen en kansen in het hedendaagse onderwijs. In dit interview bespreekt Özkan zijn persoonlijke motivatie, de belangrijkste veranderingen in zijn vakgebied en zijn hoop voor de toekomst van het onderwijs. Zijn passie voor het creëren van gelijke kansen voor alle leerlingen en zijn verlangen naar samenwerking binnen het onderwijssysteem komen duidelijk naar voren.

1. Wat is de essentie van jouw job?

Özkan Cetin: “Mijn taak is om een duidelijke visie en strategie te ontwikkelen om de doelstellingen van de school te bereiken. Daarbij ligt mijn focus op het versterken van de kwaliteit van ons onderwijs, tegenwoordig met meer nadruk op datagedreven onderbouwing. Het is ook mijn verantwoordelijkheid om relevant te blijven voor onze stakeholders, waarbij we trouw blijven aan de missie van onze organisatie. Tot slot is mijn leiderschap gericht op het bevorderen van een positieve schoolcultuur.”

 

2. Wat is jouw persoonlijke motivatie om voor deze job te kiezen?

Özkan Cetin: “Ik zie mijn eigen succes niet als puur persoonlijke verdienste; er zijn veel factoren die iemands kansen bepalen. Kinderen uit minder gunstige sociaaleconomische omstandigheden hebben vaak ook minder kansen in onderwijs en op de arbeidsmarkt. Onderwijs kan mensen helpen hun sociale en economische positie te verbeteren en biedt een uitweg uit de vicieuze cirkel van armoede. Het speelt ook een belangrijke rol in het bevorderen van sociale cohesie en helpt bij het opbouwen van een inclusieve samenleving door begrip en tolerantie te stimuleren. Een maatschappelijke impact hebben is iets waar ik altijd naar streef in mijn werk.”

 

3. Wat is het meest interessante aspect van de rol van onderwijs in de maatschappij?

Özkan Cetin:
“Onderwijs biedt mensen de kans om hun sociale en economische status te verbeteren. Het helpt om armoedecirkels te doorbreken en opent de deur naar betere banen en inkomens. Daarnaast bevordert onderwijs de sociale cohesie door begrip en tolerantie tussen verschillende maatschappelijke groepen. Het draagt bij aan het opbouwen van een inclusieve en harmonieuze samenleving.”

 

4. Wat is de grootste verandering/evolutie in jouw vakgebied in de afgelopen vijf jaar?

Özkan Cetin: “Er zijn veel veranderingen, maar niet allemaal even relevant voor de onderwijskwaliteit. Neem bijvoorbeeld de modernisering van de leerplannen; het verschuiven van leerdoelen tussen graden draagt volgens mij weinig bij aan kwaliteitsvol onderwijs. Er is een sterke drang om dingen te veranderen, maar veel van deze wijzigingen richten zich op administratieve processen in plaats van op de kernactiviteit: het lesgeven in de klas. Deze veranderingen brengen meer administratie en verbeteringen in secundaire processen, maar dragen nog niet direct bij aan beter onderwijs.”

 

5. Welke trends zie je op ons afkomen waar je angst van krijgt of juist energie van krijgt?

Özkan Cetin: “Centrale toetsen geven me zowel enthousiasme als zorgen. Enerzijds bieden ze inzicht in de beheersing van eindtermen, maar ze zeggen niet alles over de onderwijskwaliteit van een school. Onderwijs bestaat immers uit meer dan alleen Wiskunde en Nederlands. Het zou waardevol zijn om resultaten van Vlaamse toetsen in het tweede leerjaar te koppelen aan die van dezelfde leerlingen in hun zesde leerjaar. Zo kunnen we het leerrendement per school in kaart brengen en vergelijken met soortgelijke scholen.”

 

6. Waar lig je professioneel wakker van?

Özkan Cetin: “Ik maak me zorgen over de toenemende administratieve last die door beleidsbeslissingen wordt opgelegd, zoals de wens om alleen Nederlands op school toe te staan. Het implementeren en opvolgen van dit beleid brengt immense administratieve lasten met zich mee. Wie zal deze maatregelen opvolgen? En hoe pedagogisch verantwoord is dit beleid eigenlijk? Het risico bestaat dat dit een averechts effect heeft en weinig bijdraagt aan onze doelstellingen.”

 

7. Welke innovatie hoop je dat er ooit zal komen binnen jouw vakgebied?

Özkan Cetin: “Ik hoop op een toekomst waarin samenwerking tussen scholen beter wordt. Leerkrachten die hetzelfde vak geven aan vergelijkbare scholen zouden veel kunnen leren van elkaar op het gebied van didactiek. Door materialen en visies uit te wisselen zouden leerkrachten enorm kunnen profiteren. Momenteel zitten veel leerkrachten in vakgroepen samen, maar hebben zij les in verschillende klasgroepen of leerjaren, wat de samenwerking beperkt.”

 

8. Wat hoop je dat er niet verloren gaat in jouw job?

Özkan Cetin: “Ik hoop dat de ruimte voor professionele inspiratie behouden blijft. Deze inspiratie helpt ons dagelijks bij het zoeken naar de beste manieren om bij te dragen aan de ontwikkeling van onze leerlingen en ons team.”

 

9. Welk recent nieuwsbericht baart je professioneel zorgen?

Özkan Cetin: “Er zijn veel zorgen rondom de strikte handhaving van het Nederlands op school. Nederlands is uiteraard belangrijk, maar de uitvoering van een strikt beleid vraagt veel administratieve capaciteit en kan pedagogisch onverantwoord blijken. Een effectief talenbeleid zou al veel eerder ingebed moeten zijn in ons brede basiszorgaanbod, gezien de evoluerende diversiteit in de leerlingenpopulatie.”

Özkan Cetin (44)
  • Algemeen Directeur Sint-Laurens
  • Secundair Onderwijs
  • 3e jaar bij Broeders van Liefde

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte