Waarom godsdienst relevant blijft in een diverse wereld
Meer dan zomaar een vak
Godsdienstonderwijs staat vaak ter discussie, maar het biedt een unieke meerwaarde voor jongeren in een wereld vol uitdagingen. Sofie Flamant, leerkracht aan Sint-Gregorius in Gentbrugge, vertelt hoe dit vak jongeren ondersteunt in hun persoonlijke groei, reflectie en verbinding met anderen. Haar verhaal benadrukt de kracht van godsdienst als een plek van erkenning, dialoog en inspiratie
.Een plek van erkenning en openheid
“In het onderwijs van vandaag – en zeker in dat van morgen – zie ik godsdienst als een unieke ruimte waar leerlingen zichzelf mogen zijn,” vertelt Sofie. “Het vak biedt een plek voor erkenning en openheid, waar jongeren de kans krijgen om in dialoog te ontdekken wat het betekent om een goed mens te zijn. Hier kunnen zij zonder oordeel hun gedachten en gevoelens delen. Elk gesprek is een uitnodiging om dieper na te denken en verder te kijken.”
Voor Sofie draait godsdienst om meer dan levensbeschouwing alleen. Het is een vak dat jongeren helpt te reflecteren over wie ze zijn en wie ze willen worden. “Godsdienst biedt een fundament van waarden en identiteiten. Het is een vertrekpunt voor persoonlijke groei en verbinding met anderen.”
Een antwoord op spirituele honger bij jongeren
Sofie merkt dat jongeren vaak op zoek zijn naar verdieping in een wereld die hen overspoelt met oppervlakkige prikkels. “Ik zie een honger naar erkenning en identiteit,” legt ze uit. “Het onderwijs legt veel nadruk op het cognitieve, maar jongeren bestaan uit meer dan hun verstand. Godsdienstlessen bieden ruimte voor echte gesprekken, voor kwetsbaarheid en authenticiteit.”
Ze benadrukt het belang van tradities en oude woorden die vandaag nog steeds inspireren. “In een wereld vol levensbeschouwelijke diversiteit is godsdienstonderwijs een stabiel ankerpunt. Het helpt jongeren niet alleen zichzelf beter te begrijpen, maar ook de wereld om hen heen. Samen ontdekken we hoe we betere mensen kunnen worden en een positieve bijdrage kunnen leveren aan onze omgeving.”
Open blik en ruimte voor dialoog
Als leerkracht Rooms-Katholieke godsdienst haalt Sofie inspiratie uit het christelijke geloof, maar ze kiest bewust voor een open aanpak. “Ik richt mijn lessen zo in dat leerlingen vaak niet doorhebben dat het specifiek om katholiek onderwijs gaat,” vertelt ze. “Het gaat om de dialoog: levensvragen onderzoeken met een open blik, en ruimte bieden voor ieders perspectief.”
Ook kritische of negatieve uitspraken over geloof ziet ze als kansen. “Wanneer leerlingen zich kritisch uitlaten, beschouw ik dat als een uitnodiging om in gesprek te gaan. Het toont dat geloof hen raakt, en dat is het perfecte vertrekpunt voor verdieping en verbinding.”
Relevantie in een diverse wereld
In tijden waarin jongeren minder voeling lijken te hebben met het goddelijke, blijft het belang van godsdienstonderwijs volgens Sofie groot. “Hoewel de connectie met het goddelijke diverser is geworden, is ze nog steeds aanwezig,” zegt ze. “Mijn grootste hoop is dat leerlingen zich gezien voelen en ervaren dat ze mogen zijn wie ze zijn. Door hen te begeleiden in hun persoonlijke groei, draag ik bij aan hun zelfvertrouwen en hun rol in de samenleving.”
Godsdienst biedt jongeren een plek voor reflectie en verbinding, een essentiële meerwaarde in een diverse wereld. Sofie besluit: “Of het vak godsdienst op een andere manier moet worden ingevuld? Misschien. Maar afschaffen zou zonde zijn. Het is en blijft een ruimte waar jongeren leren wat het betekent om echt mens te zijn.”
Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van een gesprek met Sofie Flamant, leerkracht aan Sint-Gregorius in Gentbrugge, en sluit aan bij de missie van de Broeders van Liefde: ruimte bieden voor groei, verbinding en betekenis.
Redactie: Hannes Vandenbroucke
Fotografie: Sander Buyck
- Godsdienstleerkracht Sint-Gregorius Gentbrugge
- Gelooft sterk in de blijvende waarde van haar vak