
Onderwijs in beweging

Onderwijs in beweging
SAVA+ geeft B-stroomleerlingen een stevige start
Acht leerkrachten, één gedeelde missie
Jo Blauwblomme, Sien Poulin, Lena Toubast, Els Vandendriessche, Emma Roose, Wouter Van Petegem, Liesbeth Mulkers en Barbara Bracke – acht gedreven leerkrachten van secundaire school Visitatie in Mariakerke – zagen het al langer: leerlingen in de B-stroom hebben nood aan extra structuur, rust en ondersteuning. Met het project SAVA+ (Samenwerkende Vakken) bieden ze hen die begeleiding én bouwen ze bruggen naar de tweede graad.
Leren op maat in vertrouwde handen
De leerlingen in de B-stroom hebben vaak een leerachterstand en behaalden geen getuigschrift in het lager onderwijs. “Sommigen misten zelfs een volledige graad”, vertellen de leerkrachten. “De klassieke aanpak volstond niet meer. Het was niet alleen lastig voor de leerlingen, maar ook voor ons als team.”
SAVA+ brengt daar verandering in. Door nauw samen te werken, creëren de leerkrachten een leeromgeving die aansluit bij de noden van hun leerlingen. “We bieden hen een zachte, veilige overgang naar de tweede graad.”
Aandacht voor hoofd én hart
De overstap naar het secundair onderwijs is voor veel B-stroomleerlingen een grote stap. Nieuwe vakken, nieuwe leerkrachten, een groot gebouw… Het kan overweldigend zijn, zeker voor wie in het lager onderwijs al negatieve ervaringen had.
“Dat heeft invloed op het zelfvertrouwen. Onze aanpak focust net op het tegenovergestelde: we willen hen laten groeien in hun eigen tempo, met voldoende structuur en persoonlijke begeleiding.”
Zo werkt het: structuur en samenwerking
In SAVA+ krijgen de leerlingen hun eigen verdieping op school. Het is een rustige leerplek met weinig prikkels. Het team werkt in twee kernteams: één voor het eerste en één voor het tweede jaar.
-
Voormiddag: theorielessen met basisoefeningen
-
Namiddag: kleine groepjes voor verdieping, remediëring of zelfstandig werk
“We spelen flexibel in op wat onze leerlingen nodig hebben. Heeft iemand het moeilijk met wiskunde in de voormiddag? Dan nemen we daar extra tijd voor in de namiddag. Alles gebeurt op hun tempo.”
Ook aan het welbevinden wordt gedacht. Leerlingen die snel overprikkeld raken, kunnen zich even terugtrekken in een rustige hoek van de klas. “Geen straf, wel een hulpmiddel.”
Dankzij het beperkt aantal leerkrachten per klas (maximaal vier), ontstaat er ook een sterke vertrouwensband. “We kennen onze leerlingen écht en voelen aan hoe het met hen gaat. Dat maakt de overgang van het lager naar het secundair veel zachter.”
Eén team, één visie
Ook tussen collega’s is de samenwerking hecht. “Bij ziekte springen we voor elkaar in. Zo zien de leerlingen altijd een vertrouwd gezicht. Die continuïteit maakt een wereld van verschil.”
Wat brengt de toekomst?
De eerste resultaten zijn hoopgevend: de leerlingen werken geconcentreerder, zijn minder snel afgeleid en tonen meer zelfstandigheid. Ouders reageren positief en worden nauw betrokken bij het proces.
De ambities van het team reiken intussen verder. “We dromen ervan om de leerplannen aan te passen en deze aanpak ook in de A-stroom toe te passen. Onze ervaring leert dat leren op maat overal een verschil kan maken.”
Met SAVA+ als inspiratiebron wil het team van Visitatie andere scholen laten zien dat onderwijs anders én warmer kan.