Zoeken

Onderwijs onder druk: groeiende kloof tussen zwakste en sterkste leerlingen

Image

Onderwijs onder druk: groeiende kloof tussen zwakste en sterkste leerlingen

Het basisonderwijs staat onder druk. De groep leerlingen die moeite heeft om de leerdoelen te halen, blijft groeien, terwijl ook hoogbegaafde kinderen steeds meer aandacht krijgen. Dit zorgt voor een uitdagende spreidstand in de klas, waar leerkrachten steeds vaker mee worstelen.

 

Internationale cijfers bevestigen trend Uit internationale studies zoals TIMSS en PIRLS blijkt dat het aantal zwakst presterende leerlingen in de afgelopen decennia fors is toegenomen. In wiskunde is het percentage leerlingen dat ondermaats scoort gestegen van 10% naar 27% in twintig jaar. Ook begrijpend lezen vertoont een gelijkaardige trend: 29% van de tienjarigen scoort onder de lat, tegenover 10% vijftien jaar geleden.

Volgens onderwijsonderzoeker Katrijn Denies (KU Leuven) heeft dit een grote impact op leerkrachten. “Het geloof dat ze iets kunnen bereiken met hun leerlingen gaat achteruit. Hoe meer kinderen moeite hebben met de leerstof, hoe groter de druk op de leerkracht om hen bij te spijkeren. Tegelijkertijd stijgt de vraag van ouders om ook cognitief sterke leerlingen extra uit te dagen.”

 

De Wonderboom: balans zoeken in een diverse klas Bij De Wonderboom, onderdeel van Broeders van Liefde, ervaren ze deze uitdagingen dagelijks. “We werken met een zeer diverse leerlingenpopulatie, waarin zowel kinderen met leerachterstanden als hoogbegaafde leerlingen zitten,” zegt zorgcoördinator Wim Van de Sompel. “Daarnaast merken we dat motorische vaardigheden achteruitgaan: iets simpels als een lat hanteren moeten wij aanleren.”

Om alle kinderen passend onderwijs te bieden, werken de leerkrachten samen met zorgondersteuners. “In het derde leerjaar hebben we momenteel vier ondersteuners: één voor autisme, één voor taalproblematieken, één voor gedragsproblemen en één voor een kind dat een individueel traject volgt. Maar dit versnipperde systeem kan efficiënter.”

 

De rol van AI en differentiatie Experts pleiten voor een combinatie van klassikale instructie en slimme differentiatie. Professor Machteld Vandecandelaere (KU Leuven) ziet een mogelijke oplossing in technologie. “Elke leerling zou in theorie een AI-tutor kunnen krijgen die hen op maat ondersteunt. Nu is het moment om dat potentieel te verkennen.”

Bij De Wonderboom blijft de focus liggen op kwaliteitsvol onderwijs, ondanks de uitdagingen. “Elke leerling verdient de beste ondersteuning, of dat nu extra zorg is of extra uitdaging. We blijven zoeken naar manieren om dat binnen ons onderwijsaanbod te verwezenlijken,” aldus Van de Sompel.

De onderwijsuitdagingen zijn groot, maar bij Broeders van Liefde geloven we dat geen enkele leerling uit de boot mag vallen. De sleutel? Meer handen in de klas, gerichte ondersteuning en innovatieve oplossingen om elk kind te laten groeien.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte