Op weg naar een nieuwe vlag?
Op weg naar een nieuwe vlag?
Onze vlag ‘Broeders van Liefde’ is meer dan 200 jaar oud. Voor velen, en in het bijzonder voor de broeders die nog actief zijn in de bestuurlijke organen, hangt de naam ook samen met hun legacy, geschiedenis en engagement. Met emoties en identiteit. Als organisatie willen we met zorg bekijken of die vlag ook de meest geschikte is om onze missie de komende decennia vanuit de organisatie waar te maken. In 2019 deden we een intern en extern marktonderzoek en stelden we die eeuwenoude naam van de organisatie al eens in vraag, maar toen kozen we ervoor om nog geen traject op te starten. Vandaag zetten we die stap wel.
217
Als we omkijken zien we een organisatie waarin vele broeders en leken 217 jaar lang bouwden aan zorg, welzijn, sociale economie en onderwijs. Met als resultaat een fantastische organisatie, met een maatschappelijke missie die meer dan ooit brandend actueel is. Maar als we omkijken zien we ook dingen die fundamenteel indruisen tegen die missie, in het bijzonder de misbruikschandalen die naar bovenkwamen, machtsstructuren en hiërarchisch leiderschap waar we ons al lang niet meer in herkennen. Neen, we willen de misbruikschandalen niet snel achter ons laten. We willen ze net recht in de ogen kijken en vaststellen dat dat niet is waar we voor staan. En we willen volop blijven inzetten op de ontmoetingen met de slachtoffers, die de afgelopen maanden al intensief plaatsvonden.
Vandaag
Als we om ons heen kijken, zien we vandaag op de werkvloer niet meer uitsluitend mannen, maar vooral vrouwen. Onze organisatie gooit haar deuren open en werkt samen met honderden externe partners. Bij ons kloppen patiënten, leerlingen, bewoners en cliënten aan uit alle lagen van de bevolking met alle mogelijke achtergronden, religies en overtuigingen. Al even divers is het palet aan medewerkers, al lang niet meer alleen broeders maar vooral leken, die met hun vragen op hun ritme op weg gaan en in beweging blijven. Tegelijk zien we een naam boven onze missie, op ons briefpapier en op panelen en vlaggen. Een naam waar velen mee vergroeid zijn, maar die anderen dan weer met enige schroom uitspreken omdat hij hun identiteit veel minder uitstraalt.
Veranderende wereld
Als we naar de toekomst kijken, zien we een maatschappij waarin mensen steeds vaker op zichzelf aangewezen zullen zijn, waarin technologie de overhand zal nemen, waarin conflicten, pijn en lijden ons op kleine en grote schaal zullen blijven uitdagen. Maar we zien ook een wereld waarin mensen meer dan ooit met elkaar verbonden zullen zijn, dichtbij en veraf. Waar de kracht van ons werk – mensen nabij zijn – meer dan ooit essentieel zal zijn. Waar zingeving, spiritualiteit en een doel in het leven voor velen een fundamentele zoektocht zal worden. In zo’n maatschappij hebben wij als organisatie meer dan ooit een rol te spelen door zorg, sociale economie en onderwijs op te nemen. Door onze stem te laten horen, door te wegen op het beleid en mee de stem te zijn van zij die op ons een beroep zullen doen.
Hefboom
En dat willen we absoluut doen. Authentiek, innovatief en verbonden. Steeds weer vanuit een diepe inspiratie en een gedeelde missie en grondstroom. We geloven en zijn ervan overtuigd dat we om al deze redenen dit uitdagende traject op zoek naar de meest passende naam moeten opstarten en daarover de dialoog met velen moeten aangaan. Met als doel een vlag te kiezen die een hefboom vormt om onze identiteit verder op de kaart te zetten. We gaan dan ook voluit voor participatie met medewerkers, broeders, directies en bestuur. We willen samen nadenken, met oog voor de lokale namen en identiteit en zullen de tijd nemen die nodig is om te landen. En route!
VOLKSMOND
De oorspronkelijke naam van de organisatie – in 1807 – was de ‘Hospitaalbroeders van de Heilige Vincentius’. De naam ‘Broeders van Liefde’ werd door de Gentenaars aan de broeders gegevens als een goedhartige roepnaam in de volksmond en later werd ze ook de officiële naam van de congregatie en de organisatie.
PARTNER
De organisatie kiest ervoor om zich doorheen dit traject te laten begeleiden door een externe partner met de nodige expertise in dit veld.
Uit onze jaarkrant 'En Route'.