Zoeken

IK BEN EEN RADERTJE in het geheel

Wat betekent een nieuw schooljaar voor jou? Een nieuw schooljaar is een nieuwe start. Ik sta opnieuw aan het begin van een lange rit waarvan ik nog niet weet hoe die zal verlopen. Buitenstaanders denken wel eens dat elk schooljaar een herhaling is van het vorige, maar dat is niet zo.

Wat wou je later worden toen je kind was? Als tiener sprak het vak wiskunde mij aan; diens schoonheid kunnen doorgeven nog meer. Vooral de analytische meetkunde gaf daarin de doorslag.
Wat spreekt je aan in jouw werk? Een dag van een leerkracht bestaat uit twee delen: een deel op school en een deel thuis. Voor de klas kan ik mijn ei kwijt. Thuis kan ik al eens grasduinen in allerlei infokanalen. Af en toe sijpelt er eens iets door, meestal vrij eenvoudige inzichten, waarvan ik denk: ‘Dat ik daar niet eerder aan dacht’.
Hoe denk je dat je collega’s je ervaren? We zijn een team met eenzelfde doel. Als een radertje in het geheel dus.
Bij welke collega sta je in het krijt? Bij niemand denk ik. Mocht dat toch zo zijn, dan moeten ze mij maar een berichtje sturen.
Wat beschouw je zelf als je grootste prestatie? 40 jaar voor de klas staan en nog meedraaien in het systeem.
Wat vind je de grootste troef van Broeders van Liefde? Broeders van Liefde heeft voor mij een dubbele betekenis. In de eerste plaats is er de huidige organisatie: één van de grootste werkgevers van het land, mede door de verschillende domeinen waarin ze werkzaam is. Maar ik heb ook veel herinneringen aan de broeders als personen. Als oud-leerling van de school waar ik les geef, kreeg ik zelf nog les van zeven broeders en was er nog een broeder-directeur. Zij hadden aandacht voor werkkracht en één van hen was een meester-didacticus. Dat blijft bij.
Wat geeft jou hoop? De jongeren die ik op school zie verschijnen, velen met heel wat in hun mars. Dikwijls verrassen ze met uitstekende prestaties in het hoger onderwijs of vinden ze op een geweldige wijze hun weg in het leven.
Wanneer ga je tevreden naar huis? Wanneer ik het gevoel heb dat ik mijn leerlingen wat heb kunnen bijbrengen. (Al leer ik regelmatig ook van hen.)
Wat is het grootste compliment dat je ooit kreeg? Af en toe drukt een (oud)leerling zijn tevredenheid uit. Dat doet altijd goed. De dag waarop dat je onverschillig laat, heb je een probleem.
Waar word je verdrietig van? Op mondiaal vlak gebeurt er van alles waar ik niet vrolijk van word. Maar ook binnen het onderwijs loopt het niet allemaal gesmeerd. Daarvoor zijn structurele, eigentijdse oplossingen nodig. Voorlopig blijft het bij wat oplapwerk, maar Rome is ook niet op één dag gebouwd.
Waar kom je tot rust? Een ontspannende fietstocht of een rustig concert zijn altijd welkom.
Wat is je dierbaarste bezit? Mijn gezondheid. Als je met een gezond lichaam en een gezonde geest de dag kan starten, maakt de rest niet zo veel meer uit.
Wat is geluk voor jou? Algemene tevredenheid met de gewone, dagdagelijkse dingen.
Welke persoon bewonder je het meest en waarom? Als ik mijn persoonlijke relaties niet meereken, kom ik uit bij een aantal grote geesten. In die context vind ik Stephen Hawking wel bijzonder. Kijk maar eens naar de film ‘The Theory of Everything’.
Wat is het dichtst dat je ooit bij de dood bent geweest? Afgelopen paasvakantie wandelde ik in de kloof van Petra (Jordanië) toen een steen – de grootte van mijn hand – door een plotse rukwind op één meter van mijn neus viel. Vanop een hoogte van ruim 60 meter! Ik moet een goede engelbewaarder hebben.
Welke waardevolle les heeft het leven je geleerd? Dat we tevreden moeten zijn met wat we hebben en bereiken. We leven in een van de beste landen ter wereld … Wie steeds focust op wat hij niét heeft, zal vlug in een klaagcultuur vervallen.
Wat beweegt jou? Bewondering voor het vak dat ik mag geven, leidde ertoe dat ik nog een laatste schooljaar aan mijn loopbaan toevoeg. Het geeft een goed gevoel er nog bij te mogen horen.

 

Foto: Sophie Callewaert

 

Julien Onderbeke
  • Leraar wiskunde te Sint-Laurens secundair onderwijs Zelzate

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte