Zoeken

Sociale economie: 4 tips om op maat van medewerkers te werken

Image
Weerwerk

Sociale economie: 4 tips om op maat van medewerkers te werken

Werkgevers smeken om werknemers en mensen met ‘een afstand tot de arbeidsmarkt’ schreeuwen om een duurzame job. Hoe bouw je de brug tussen die twee groepen? Met een open geest en een specifieke aanpak.

 

Een opinie van Pieter De Gryse, directeur van Groep Weerwerk.

 

De zogenaamde “mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt” vormen een heel diverse groep: mensen met een permanente fysieke en/of mentale beperking, mensen die (tijdelijk) niet aan de slag waren door verslaving of criminaliteit, of een psychische uitdaging (psychiatrie, depressie), generatie-armen zonder diploma, vluchtelingen die Nederlands leren,…  

Twintig jaar ervaring en vele honderden coachingstrajecten leren ons dat de stelling “er is in ons land veel onontgonnen talent” geen holle frase is. Alleen vergt het ontginnen een specifieke HR-aanpak. Een aanpak die elk bedrijf of organisatie kan aanleren, van groot tot klein. Met de juiste aanpak zien wij dit slagen in bedrijven als Volvo, in stedelijke groendiensten maar evengoed bij de kleine zelfstandige Vespa-dealer.

 

Als je je openstelt om op maat met deze werknemers te werken en hen écht een kans te geven, raak je al een eind op weg. Hou vervolgens deze 4 tips voor ogen:

  1. Teveel problemen buiten het werk leiden tot instabiliteit in de job. Zijn er schulden, verslaving, familiale problemen, slechte huisvesting…? Zorg dat je dit weet maar pak het niet zelf aan. Zorg dat je werknemer door sociale specialisten begeleid wordt en dit zelf echt in handen neemt.
  2. Wees aanklampend en oprecht. Stel duidelijke grenzen en pas die consequent toe. Voortdurend een oogje dicht knijpen omdat je ‘sociaal’ en ‘zorgzaam’ bent, is niet de weg naar succes. Zet in op directe feedback, laat je medewerker niet ‘ontsnappen’. Evalueer heel regelmatig. Streef naar een positieve opwaartse spiraal van motivatie en stabiliteit.
  3. Schakel de groep in. Advies en aanmoediging van collega’s werkt veel sterker dan van leidinggevenden. Organiseer formele momenten waarop collega’s met elkaar praten over hoe het loopt op het werk en daarbuiten, vanuit die open feedback cultuur.
  4. Zet in op arbeidsattitude en dan pas op kennis en competenties. Zorg eerst dat de basics in orde zijn: op tijd komen, pauzes respecteren, doorwerken, leiding aanvaarden… Bouw dit op door de medewerker eerst in een eenvoudig takenpakket te laten werken, in duo met een ervaren collega.

Net zoals met ‘gewone’ werknemers, is succes niet gegarandeerd. Successen en mislukkingen zullen elkaar afwisselen. Leer bij, pas je aan en geef niet op. Want één geslaagde tewerkstelling van dergelijke werknemer kan je meer voldoening geven dan het financiële succes van alle voorbije kwartalen.

 

Dit artikel verscheen eerder in Fokus

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte