Zoeken

‘Zeg het met een beeld’: 5 dingen die je moet weten over het nieuwe boek van Raf De Rycke

Image

‘Zeg het met een beeld’: 5 dingen die je moet weten over het nieuwe boek van Raf De Rycke

Al duizenden jaren maken leiders, politici en filosofen dankbaar gebruik van de kracht die uitgaat van metaforen. Ook vandaag blijven ze een van de krachtigste stijlfiguren in het arsenaal van sprekers en verantwoordelijken van ondernemingen en organisaties. Als voorzitter van de organisatie Broeders van Liefde gelooft ook Raf De Rycke in de kracht van metaforen om je boodschap kracht bij te zetten. Zijn nieuwe boek ‘Zeg het met een beeld’ bundelt 52 managementmetaforen die overtuigen en inspireren.

  1. Waarover gaat het boek?

“Zeg het met een beeld combineert op een originele wijze 52 gekende en nieuwe verhalenmetaforen met evenveel illustraties en actuele managementthema's. Het toont hoe je metaforen kunt inzetten om je boodschap op een behapbare, enthousiasmerende en overtuigende wijze te brengen. De vele managementuitdagingen in dit boek inspireren je bovendien om diverse beleidsdomeinen in je onderneming of organisatie op een andere manier te bekijken en aan te pakken.”

  1. Waarom is het een meerwaarde voor leidinggevenden om het boek te lezen?

“Dit boek behandelt actuele managementthema’s zoals organisatiecultuur, leiderschap, gedrag, risico’s, strategie, veranderingsmanagement en organisatiestructuur. Zo wordt de essentie van tientallen managementboeken samengebracht in één boek dat je zowel als leesboek als als naslagwerk kan gebruiken. Door daarbij metaforen te gebruiken, vergeet je sommige dingen nooit meer. De managementverhalen zijn als het ware verpakt in kleine pakketjes, maar zorgen toch voor een perifere blik op de verschillende managementdomeinen.”

  1. Als je 1 van de 52 metaforen uit het boek zou moeten kiezen, welke zou dat zijn en waarom?

“Een lievelingsmetafoor kiezen is niet voor de hand liggend. Ik vind ze natuurlijk alle 52 goed, zowel de bestaande metaforen als de metaforen die ik zelf bedacht heb. Als ik dan toch een keuze moet maken, zou ik uit de zelf gemaakte metaforen kiezen voor “De mooiste bloemen groeien aan de rand van het ravijn”. Uit de bestaande metaforen zou ik gaan voor “De twee kikkers in de melkkan.”

  1. Er is veel aandacht voor illustraties in het boek. Waarom?

“Een metafoor is eigenlijk een beeldspraak van twee of meer betekenissen die rechtstreeks niets met elkaar te maken hebben. Je kunt een metafoor het best vergelijken met een brug die een verbinding legt tussen een symbolische situatie en een realistische beschrijving. Metaforen maken iets abstracts begrijpelijker door het abstracte gegeven te vergelijken met een concreet beeld of verhaal. Dat beeld wordt in het boek telkens weergegeven door een prachtige illustratie van de hand van Thaïs Anteunis. De talrijke illustraties zorgen ervoor dat het boek een atypisch boek, een curiosum is.”

  1. Dit is niet je eerste boek.  Wat drijft je om te schrijven?

“Boeken schrijven levert me arbeidsvreugde op. Zolang je met goesting schrijft en schrijven niet als een verplichting ervaart, is het een zaligheid. Bovendien beschouw ik het als een aangename activiteit omdat je tijdens het schrijven nooit tegengesproken wordt. De reacties, zowel positieve als negatieve, volgen pas later. Ik moet ook toegeven dat na een eerste en een tweede boek een soort van schrijfverslaving optreedt. Je bouwt ervaring en zelfvertrouwen op.

Bovendien probeer ik steeds om via mijn boeken kennis en ervaring door te geven. Wie schrijft, die blijft. Als schrijver kan je met andere woorden nog iets betekenen, ook wanneer je er niet meer bent. Dat geldt natuurlijk alleen voor zover de houdbaarheidsdatum van de inhoud van het boek nog niet verstreken is.

Tot slot heb ik dit boek opgedragen aan mijn zoon Bernard van wie we ongeveer 4,5 jaar geleden afscheid moesten nemen. Dat is misschien wel de grootste drijfveer geweest voor het schrijven van dit boek.”

 

Je kan 'Zeg het met een beeld' bestellen op de website van uitgeverij Lannoo.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte