Wees gek op je bek!
TANDENPOETSEN IN DE KLAS
Waarom?
Voor de algemene gezondheid en het welbevinden!
Tandenpoetsen lijkt voor de meeste volwassenen een vanzelfsprekendheid. Maar voor kinderen, en zeker voor kinderen met een beperking, is dat absoluut niet het geval. Veel leerlingen in het bijzonder onderwijs hebben een slechte mondhygiëne. Voor de ouders is het namelijk niet gemakkelijk hier tijd voor vrij te maken: hun kind moet tijdig op de bus en er zijn andere zaken die eerst moeten gebeuren. Ze zien het niet als een prioriteit. Maar niet tandenpoetsen leidt tot een slechte adem, ontstoken tandvlees, tandplak en gaatjes. Het gaat zelfs zo ver dat leerlingen rotte tanden of abcessen hebben, met alle gevolgen van dien. Een gezonde mond heeft een duidelijke invloed op de algemene gezondheid en het welbevinden van een kind.
Sinds wanneer?
Sinds 20 maart 2022!
Vorig jaar werd onze school gecontacteerd door Christine van Meir, zij is tandarts en werkt voor Eerstelijnszone Voorkempen. Ze vroeg ons of wij wilden instappen in een pilootproject rond mondhygiëne in het bijzonder onderwijs. Op 12 maart vorig jaar, niet toevallig de dag van de mondgezondheid, zijn we van start gegaan. Christine deed een meting van de tandplak bij de kinderen, en Rotary Westmalle Kempen schonk ons maar liefst 75 elektrische tandenborstels, zodat al onze leerlingen die hiertoe in staat zijn, konden deelnemen. Vanaf dan zijn we in de klas gestart met poetsen. Drie maanden later kwam Christine langs voor een tweede meting: het verschil was fenomenaal! Je kon het ook echt zien bij de leerlingen. Dat motiveerde ons om tandenpoetsen verder te stimuleren in de verschillende klassen.
Wat?
Tandenpoetsen in de klas!
Het is een hele inspanning om tandenpoetsen in de klas te integreren. De kinderen zijn het niet gewoon en met hun beperking is het ook vaak niet gemakkelijk. Het is dus niet zo dat we gewoon elke dag in de klas eventjes snel onze tanden samen poetsen en dat het daarmee klaar is. Het is best tijdsintensief en het vraagt ook wat voorbereiding; denk maar aan voldoende oplaad- en opbergplekken. Daarnaast is elk kind anders. Bij sommigen lukt het om de tandenborstel zelf vast te houden, anderen moeten nog wennen aan het geluid van de elektrische tandenborstel. Voor sommigen is het al een overwinning dat ze het gevoel van een tandenborstel en de smaak van tandpasta in hun mond kunnen verdragen. Maar we gaan stapje voor stapje.
Hoe?
Met mascotte Tuubje!
Om het tandenpoetsen op een leuke manier aan te brengen bij de kinderen werd Tuubje – onze mascotte - in het leven geroepen. Karen naaide een volledig pak, inclusief Velcro tandplak, zodat de kinderen het reliëf kunnen voelen en we na het poetsen visueel de tandplak kunnen verwijderen. Juf Inne schreef ook een liedje en we maakten een dansje om het tandenpoetsen leuk te maken. Zo zijn we samen alle klassen afgegaan om het project te lanceren. Vandaag gaat Tuubje nog steeds af en toe eens rond in de klas, en de kinderen tonen dan automatisch hun tanden. Het leeft echt bij de leerlingen – ze merken zelf ook een verschil. Ze hebben minder tandpijn of minder last van ontstoken tandvlees. Als een leerkracht eens vergeet te poetsen, gaan sommige kinderen er zelfs naar vragen!
Wat nu?
Ouders en andere scholen!
Het pilootproject is in onze school volledig uitgerold, nu is het een kwestie van volhouden. Wij proberen onze collega’s er af en toe aan te herinneren: ‘Zijn jullie nog steeds aan het poetsen?’ Ook de ouders zouden we in de toekomst graag meenemen in het verhaal. Wij poetsen één keer in de klas, maar in een ideale situatie wordt er twee keer per dag gepoetst, en die tweede keer moet in principe dus thuis gebeuren. Dat sensibiliseren zal niet gemakkelijk zijn, al merken we wel al een shift in hoe ouders tegenover mondhygiëne staan: ze plannen meer tandartsafspraken in of geven hun kinderen een elektrische tandenborstel cadeau. Tot slot werken we momenteel samen met Eerstelijnszone Voorkempen aan een tandenpoetskoffer voor andere scholen. In de koffer zitten bijvoorbeeld handpoppen van Tuubje, het liedje en dansje, een ganzenbord, een vingerpop, een prentenboek en een hocus pocus toverdoos. Zo’n koffer bestaat al in het gewoon onderwijs, maar wij maken er eentje specifiek voor leerlingen in het bijzonder onderwijs. Eerstelijnszone Voorkempen heeft sponsors gezocht en 50 scholen geselecteerd die zo’n tandenpoetskoffer krijgen, zodat het project breder kan worden ingezet dan enkel op onze school. De gezondheidsvoordelen van goede mondhygiëne zijn zo groot, hoe meer kinderen we kunnen helpen, hoe beter!
-
Karen (44) en Dorien (37) geven samen les in de PLG ‘Wilde Dierenklas’ in BuBaO Sint-Rafaël.
-
Ze zijn respectievelijk 22 jaar en 11 jaar in dienst.
-
Samen met Guy Brignola (paradontoloog) en Christine Van Meir (tandarts) van Eerstelijnszone Voorkempen zetten ze hun schouders onder het pilootproject ‘Wees gek op je bek!’.