Hoe wij innoveren in onderwijs en zorg
'Telkens zoeken we mee naar passende antwoorden op concrete uitdagingen': dat is de middelste zin in onze missietekst. Van bij het ontstaan gingen de broeders op zoek naar innovatieve manieren om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Het was onze stichter Petrus-Jozef Triest die samen met Dr. Guislain in 1807 de boeien brak van psychiatrische patiënten in de Gentse gevangenis het Gerard De Duivelsteen en hen in de Gentse Bijloke gespecialiseerde zorg bood. De psychiatrie in België was geboren. Meer dan 200 jaar later zoeken onze medewerkers nog altijd naar antwoorden op nieuwe noden in zorg en onderwijs.
Taalateliers waarin verschillende taalleerkrachten samen lesgeven, de eerste ziekenhuisschool, seksualiteit bij mensen met een beperking, fixatieluwe zorg, groene speelplaatsen, een kindcentrum of de zinvolle weg naar een ziekenhuisaccreditatie. Ontdek hieronder enkele van onze recente innovatieve projecten.
Het was onze stichter Petrus-Jozef Triest die samen met Dr. Guislain in 1807 de boeien brak van psychiatrische patiënten in de Gentse gevangenis het Gerard De Duivelsteen en hen in de Gentse Bijloke gespecialiseerde zorg bood. De psychiatrie in België was geboren.
Heb je vragen over innovatie in onze organisatie?
Onderwijs:
yves.demaertelaere@broedersvanliefde.be
Welzijn:
nancy.vanlandeghem@broedersvanliefde.be
Geestelijke gezondheidszorg:
Gerelateerde artikels
De sector GGZ zet zich niet af tegen de vorming van de klinische netwerken, maar wil het vanuit een eigen specifieke dynamiek blijven focussen op de GGZ-netwerken om van daaruit functionele verbindingen te maken met de klinische netwerken. Laten…
We zien het ziekenhuis als een organisatie die grofweg twee functies verenigt: enerzijds het verstrekken van zorg, en anderzijds het bieden van hoteldiensten, te vatten onder eten en slapen, of catering en verblijf. Die opdeling doet zich in…
‘Vernieuwen’. ‘Innoveren’. ‘Veranderen’. Woorden die leraren wel eens koudwatervrees bezorgen. Alsof alles anders, groter, beter moet. Alsof we in een te krap badkostuum op de rand staan van een duizelingwekkend hoge springplank. Wie durft dan…
De verantwoording vervangen door vertrouwen is een constant zoeken naar een balans tussen regels en vertrouwen. Dit hangt niet alleen af van het potentieel van leerkrachten en leerlingen, maar ook van de kwaliteit van de regels en procedures…
Blijven hopen dat scholen snel weer heropstarten op de manier zoals ze geëindigd zijn, lijkt me wat utopisch. Deze existentiële crisis laat niet toe dat we gewoon overgaan tot de orde van de dag. De macht van het oude denken regeerde, maar de…
Innovatieve ideeën in onderwijs? Er waren altijd redenen om er niet aan te beginnen! Ook Steiner of Montessori zochten liever heil in het oprichten van nieuwe methodescholen. De grote uitdaging ligt in de transitie van een bestaande school, met…
Noodgedwongen hebben we geproefd van afstandsonderwijs. Voor velen was het afstandelijk onderwijs, voor anderen een openbaring. Ondanks het feit dat we elk in ons kot moesten blijven, werden we bruusk uit ons (denk)hok geduwd. Een stimulerende…