"Soms blijven de moeilijke verhalen van mijn leerlingen echt hangen. Het contrast met mijn warm nest thuis is dan des te groter"
"Ik leer mijn leerlingen om hun plan te trekken in het dagelijkse leven"
Een juf met goed ontwikkelde voelsprieten. Zo zou je Sofie Van den Broeck kunnen beschrijven. Haar habitat? De secundaire school BenedictusPoort in Ledeberg-Gent. Daar voelt ze zich als een vis in het water. Pedagogische raad, ouderraad, schoolraad, medezeggenschapscollege, huiswerkklas of klastitularis: Sofie is een bezige bij. “Maar ik hou ook vooral van het lesgeven. Mijn leerlingen liggen mij echt na aan het hart”, herhaalt ze tot 3 keer toe.
- Sofie is leerkracht wiskunde in de BenedictusPoort in Gent.
“In je leven moet je maar 1 ding doen: keuzes maken.” Dat is het motto van Sofie Van den Broeck en ze is er zelf ook trouw aan: “Ik wilde als kind al leerkracht wiskunde worden en ik heb mijn hart gevolgd, tegen veel adviezen in. Spijt heb ik nog nooit gevoeld.” Het motto lepelt ze haar leerlingen duidelijk in. “Als ze me bij de eerste huistaak met de moed in de schoenen vragen of ze die taak moéten maken, heb ik een lang gesprek met hen. ‘Jullie moeten dat niet doen, jullie mógen dat doen’, zeg ik hen dan. ‘Keuzes maken doe je om het later goed te hebben.’ Kijk, mijn leerlingen moeten de gevolgen van hun keuzes onder ogen zien en verantwoordelijkheid voelen. En de volgende dag hebben de meesten de taak gemaakt, hoor.”
"Ik wilde als kind al leerkracht wiskunde worden en ik heb mijn hart gevolgd, tegen veel adviezen in"
TRANEN
Sofie geeft vooral wiskunde aan de eerstejaars in de B-stroom, ter voorbereiding van het beroepsonderwijs. “Veel leerlingen doorliepen een moeilijke tijd op de lagere school. In september starten ze daardoor enorm gedemotiveerd, moe van de opeenvolgende teleurstellingen en slechte resultaten uit het verleden. ‘Ik kan het niet’: dat gevoel zit bij hen ingebakken. Ze hebben een totaal gebrek aan zelfvertrouwen. Het is mijn eerste taak om hen opnieuw goesting te geven en hen te laten voelen dat ze het wél kunnen. Dat gaat heel voorzichtig, stapje per stapje.” “Bij één van de meisjes stonden de tranen in haar ogen tijdens elke toets. Zo hard was ze ervan overtuigd dat haar antwoorden stuk voor stuk fout waren. Onterecht! Ik moest haar bijna overtuigen dat ze de oplossingen wél gevonden had. Datzelfde meisje mocht vorige week zelf iets uitleggen aan een andere leerling. Dat deed zoveel deugd om te zien! Daarvoor doe ik het.” (lacht)
KRISKRAS
Op weg naar de volgende les kruisen we de speelplaats. Het valt op hoe jongeren met verschillende origine hier kriskras door elkaar lopen. “Onze school is een mooie weerspiegeling van de maatschappij, op een heel verdraagzame manier”, vertelt Sofie. “Vorig jaar vielen de ogen van een nieuwe leerling wijd open toen hij zag hoe moslims en christenen hier met elkaar omgaan. Dat klopte niet met het beeld dat hij via de media opgedrongen kreeg.”
Leerlingen uit 2 verschillende klassen zitten in kleine groepjes bij elkaar. Ze praten over gezonde en lekkere desserten, schatten prijzen in, herberekenen recepten. “Voor ‘klip’, kansrijk leren in groep, moeten we niet binnen ons vak blijven. Ik mag in dit project ook gerust eens iets anders geven dan wiskunde (lacht). We werken met verschillende leerkrachten een thema uit en verdelen de taken. Afsluiten doen we ook altijd samen met een uitstap of een ander event. Straks gaan we bijvoorbeeld een kooksessie doen! Belangrijk is om de kosten zo laag mogelijk te houden, zodat het voor alle ouders haalbaar blijft. Veel van hen hebben het financieel niet gemakkelijk.”
MEDEZEGGENSCHAPSCOLLEGE
BenedictusPoort is geen afgesloten bastion, maar gaat duidelijk de dialoog aan met de omgeving. Zo is er bijvoorbeeld een medezeggenschapscollege. “In het medezeggenschapscollege zitten leerlingen, ouders, leerkrachten en buren of andere externe geïnteresseerden uit verschillende scholen samen om info en ervaringen uit te wisselen. We bespreken bijvoorbeeld de leerlingenaantallen of hoe we omgaan met gsm-gebruik op school. Heel inspirerend en interessant!”
Sofie is een heel toegankelijke en open vrouw en haar leerlingen voelen dat ook zo aan. “Dat is soms zwaar. Je zou er van schrikken welke rugzak leerlingen meedragen, en dan zie ik als leerkracht slechts het topje van de ijsberg. Betrokken zijn als klastitularis vind ik heel belangrijk. Ik volg hun groeikaart op en bespreek elke week met elke leerling wat er goed of fout is gelopen. Bij het begin van het schooljaar bel ik ook steevast de ouders van mijn leerlingen op. Dan hoor ik eens wat ze over die eerste weken vertellen thuis en hoe het loopt. Dat gesprek is over het algemeen positief. Als ik dan later op het jaar moet terugbellen met een zorg of een bekommernis, merk ik dat ouders opener praten. Ik geef ook altijd een seintje achteraf, wanneer het weer beter gaat. Kijk, ik wil dicht bij mijn leerlingen staan. En soms neem ik daardoor hun verhalen mee naar huis, vooral van leerlingen die bij me aankloppen op het einde van een dag. Het contrast met mijn warm nest thuis is dan des te groter.”
"Betrokken zijn als klastitularis vind ik heel belangrijk. Ik volg hun groeikaart op en bespreek elke week met elke leerling wat er goed of fout is gelopen"
FLESSEN MELK
“De etiketten BSO en TSO zijn vaak heel negatief in de samenleving. We willen die weghalen. Daarom spreken we liever over domeinen, waarin ASO, TSO en BSO wel vervat zitten, maar niet letterlijk zo benoemd worden. In het domein ‘welzijn en maatschappij’ zitten onder meer verzorging en voeding naast algemene ASO-opleidingen. Leerlingen die van richting veranderen, hoeven daarom niet van domein te veranderen. Dat geeft een heel andere perceptie dan het vroeger ‘zakken’.” “Mijn uiteindelijke doel is zelfredzaamheid. Het is voor mijn leerlingen bijvoorbeeld heel lastig om in een winkel in te schatten of ze twee flesjes van een halve liter kunnen meenemen als de flessen melk van een liter op zijn. Of hoeveel ze ongeveer terug moeten krijgen van 50 euro als ze 23,84 euro moeten betalen. Ik wil hen leren om hun plan te trekken in het dagelijkse leven.”
Sofie engageert zich ook voor de huiswerkklas. “Leerlingen mogen hier spontaan en vrijwillig naartoe komen als ze graag hulp krijgen bij het maken van hun schooltas, een taak, het maken van een mindmap, het studeren van een les,... Leerlingen die het moeilijk hebben met een bepaald vak of een deel van de leerstof worden ook doorverwezen naar de huiswerkklas. Zo weet ik dus nooit welke leerlingen voor welk onderdeel mijn hulp nodig hebben en dat maakt de huiswerkklas zeer verrassend en uitdagend. Ik werk dan ook jaar- en vakoverschrijdend.”
BIJ ONS WERKEN?
Je komt terecht in een psychiatrisch ziekenhuis, zorgvoorziening, school of project sociale economie en kan er groeien in een functie die bij je past. In al onze werkplekken staan de mensen voor wie we zorgen centraal of dat nu leerlingen, bewoners of patiënten zijn. We willen hen met zorg op maat in staat stellen een waardevol leven te leiden.
Waarom werken bij de Broeders van Liefde?
Redenen genoeg!